Penting atau Perlu Takaful

Sumber: NST
Mungkin kita biasa nampak tajuk berita macam ni. Yelah. Kalau dah tak ambil medical card, kena kanser mesti teruk kena financially. Tapi kalau baca penuh berita tu, pasangan ni ada takaful untuk perubatan, cuma tak cukup.
Kat sini kita nampak yang walaupun ada takaful untuk perubatan, masih boleh mendatangkan kesulitan kalau amaun perlindungan tak cukup.
Itulah sebabnya sekarang saya buat Personal Financial Health Check (PFHC) untuk semua bakal client sebelum mereka ambil takaful. Tujuannya adalah nak cari invisible money yang mengalir keluar daripada poket tanpa kita sedari. Semua orang termasuk saya ada invisible money ni.
Daripada PFHC, kita cadangkan berapa nilai pampasan yang cukup untuk tampung hidup selepas disahkan menghidap penyakit kritikal atau kecacatan kekal. Benda ni penting sebab kalau annual medical limit dah habis (biasanya untuk kes sakit kritikal), at least pampasan ada untuk cover mana yang tak cukup.
Biasanya kekangan untuk ambil plan ikut recommendation adalah tak cukup bajet. Jadi daripada PFHC, kita point out invisible money yang biasanya digunakan untuk benda NICE TO HAVE. Terpulang kepada bakal client nak buat keputusan. Ada yang buat keputusan bijak, ada yang memilih untuk kadar perlindungan yang paling asas.
P.s. Berapa ramai tau harga lego set ni berapa?

Popular posts from this blog

Medical Card Takaful Ikhlas Mediplan

Muflis Sebab Kos Perubatan

Kad Perubatan TAKAFUL satu keperluan masa kini